Ćwiczenia dla Seniorów

Wraz z upływem lat u osób starszych pogarsza się motoryka całego ciała, sprawność seniora jest coraz bardziej ograniczona, a ruchy mniej precyzyjne. Taki stan wynika głównie z chorób przewlekłych, przebytych urazów oraz malejącej zdolności regeneracji organizmu. Aby usprawnić zarówno swoje ciało jak i umysł, każdy senior powinien starać się żyć aktywnie. Jedną z aktywności, która powinna towarzyszyć osobom starszym jest rehabilitacja, mająca na celu nie tylko pomóc zachować sprawność fizyczną jak najdłużej, ale uchronić przed urazami. Codzienna dawka prostych ćwiczeń, które można wykonywać w domowym zaciszu pozwoli na usprawnienie stawów, kręgosłupa, siły mięśni oraz ogólnej koordynacji ruchowej. 

Pierwszy trening w własnym pokoju

Zatem do dzieła drogi seniorze! Ustaw krzesło na środku pokoju, zorganizuj dwie półlitrowe butelki i napełnij je wodą, a teraz usiądź na krześle i unieś ręce do góry z butelkami w dłoniach. Taki trening wykonywany 20 minut, dwa razy w tygodniu wzmocni Twoje mięśnie. Pamiętaj! Nie musisz się spieszyć, ćwiczenia wykonuj w swoim tempie, ale systematycznie. Z biegiem czasu spostrzeżesz, że idzie Ci coraz lepiej. Przed każdą porcją ruchu postaraj się rozciągać, już zwykłe wspinanie się na palce i wyciąganie rąk do góry przygotuje Twoje ciało do wysiłku. Kilka minut w tygodni Każdy senior powinien poświęcić kilka minut w tygodniu na ruch, jednak szczególnie rehabilitacji powinni podjąć się seniorzy, którzy zauważyli u siebie problemy z wykonywaniem takich podstawowych czynności jak ubranie się, kąpiel, przygotowanie bądź zjedzenie posiłku. Powolne tempo poruszania się i aktywność fizyczna podejmowana tylko do wykonania podstawowych czynności np. potrzeby skorzystania z toalety także powinny wzbudzić nasz niepokój. 

Zajęcia w grupie

Jeżeli senior nie ma motywacji do wykonywania ćwiczeń samodzielnie w domu, warto umożliwić mu rehabilitację w grupie. Korzyści jakie niesie za sobą taka forma rehabilitacji to nie tylko pozytywny wpływ na ciało to jest przede wszystkim zapobieganie zwyrodnieniom lub wzmocnienie układu krążenia. Kontakt z otoczeniem zapobiega odizolowaniu, umysł nadal jest aktywny, a senior zamiast wycofywać się z aktywności utożsamia się z grupą.

Zajęcia z rehabilitantem

Jedną z przyjemniejszych form rehabilitacji jest masaż. W ramach rehabilitacji dostępne są różne jego formy:

  • masaż kręgosłupa przeciwdziałający jego bólom i doskonały w chorobie zwyrodnieniowej,
  • leczniczy pomagający dojść do zdrowia po operacjach i urazach,
  • masaż limfatyczny zmniejszający obrzęki,
  • masaż całościowy obejmujący kompleksową odnowę całego ciała,

Celem rehabilitacji jest poprawa ogólnej koordynacji ruchowej oraz zdrowia. Lepsza koordynacja jest pewnego rodzaju ochroną przed urazami związanymi z upadkiem. Zapobiegać tego rodzaju urazom można również za pomocą dobrze dobranej kuli bądź laski, podklejeniu dywaników oraz dobraniu wygodnego obuwia. Aby stworzyć seniorowi bezpieczne warunki należy wyposażyć łazienkę w maty antypoślizgowe oraz niezbędne uchwyty ułatwiające wyjście np. z wanny.
W sprawie zabiegów rehabilitacyjnych informacje najlepiej uzyskać w przychodni z usług której korzystamy. Jakie badania i zabiegi są refundowane, każdego pacjenta powinien poinformować lekarz.