Wiosna dla Seniora - zastrzyk pozytywnej energii

Przesilenia związane ze zmianami pór roku oprócz tego, że powodują zmiany widoczne gołym okiem w przyrodzie, wpływają również w znaczny sposób na stan samopoczucia u ludzi. Być może nie zdajemy sobie z tego faktu sprawy tłumacząc gorszy dzień nie wyspaniem czy jeszcze innym powodem, nie mniej jednak przesilenia nie przechodzą koło człowieka obojętnie, przeciwnie bardzo często stajemy się ich „ofiarami”. Według przeprowadzonych badań starsze osoby są bardziej podatne na zachodzące przełomy pogodowe co ma negatywne odbicie na ich stan psychiczny, który w następstwie poprzez dłuższe utrzymywanie się wpływa na stan całego organizmu seniora.
 
Wiosna to czas budzącej się do życia natury dlatego warto zatroszczyć się o seniora by ta piękna pora roku była dla niego również czasem pozytywnym, radosnym, dodającym energii do życia. Dobrą radą jest zatem obserwowanie seniora oraz zwrócenie uwagi  czy aby czasem jego zachowanie nie wykazuje niepokojących symptomów  charakterystycznych dla przesilenia. Nie  lekceważmy ich! Nie dajmy popaść seniorowi w stan rozbicia emocjonalnego, które będzie miało bardzo ujemne konsekwencje dla jego zdrowia.

Objawy przesilenia

Do typowych objawów jakie charakteryzują seniora, którego dopadło przesilenie wiosenne można zaliczyć:
  • smutek,
  • rozbicie emocjonalne,
  • impulsywność,
  • ogólna nerwowość,
  • marazm,
  • otępiałość połączona z ospałością,
  • trudności ze skupieniem oraz wiele innych jakie mogą wystąpić.

Niektórzy seniorzy sami doskonale zdają sobie sprawę ze zmian zachodzących w swoim organizmie podczas przesilenia wiosennego. Nie mniej jednak często też nie są tego faktu świadomi dlatego po dostrzeżeniu któregokolwiek z oznak wyżej wymienionych nie zwlekaj -reaguj! 

Jak poradzić sobie z przesileniem??

Aktywność fizyczna - Świadomi seniorzy, którzy znają na tyle dobrze swoje ciało i dolegliwości jakie nadchodzą podczas przełomu wiosennego wiedzą doskonale, że nic tak dobrze nie wpływa na samopoczucie jak aktywność fizyczna. Pomimo znużenia i niechęci jaka dotyka seniora, zdają sobie  oni sprawę, że warto się zmusić i wyjść na spacer, przejechać się rowerem ulubioną przez siebie trasą czy skorzystać z opcji nordic walkingu, który staje się coraz bardziej popularny między innymi też wśród seniorów.  Rozwiązaniem zatem jest nic innego jak świeże powietrze, które umożliwia tym samym dotlenienie organizmu, który po zimie jest niezwykle rozleniwiony.
 
Pływalnia - Kolejnym niezwykle skutecznym sposobem na zwalczenie skutków związanych z przesileniem jest równie prosty sposób a mianowicie wyjście na basen. Woda ma niebywały wpływ na dobre samopoczucie człowieka zwłaszcza w podeszłym wieku, pomaga ciału się zrelaksować  likwidując zbędne napięcia. Oprócz tego może skorzystać z jednych z najchętniej wybieranych  zajęć przez seniorów jakim są ćwiczenia gimnastyczne  prowadzone właśnie w wodzie. 
 
Spokojny Sen - Prawidłowe wysypianie się to podstawa dobrego samopoczucia zwłaszcza w podeszłym wieku, z tego względu warto zadbać aby sypiać minimum 8h dziennie ponieważ nie bez powodu lekarze zalecają taki a nie inny czas na wypoczynek – dzięki dostarczeniu odpowiedniej ilości snu organizm jest w stanie odpowiednio dobrze odpocząć oraz zregenerować się do prawidłowej pracy kolejnego dnia dzięki czemu układ odpornościowy ma szansę się wzmacniać. Ponadto należy wspomnieć, że oprócz odpowiedniej dawki snu lekarze zalecają codzienne przewietrzenie sypialni przed położeniem się spać  oraz powstrzymywaniem się od spożywania posiłków 3h przed snem. 
 
Dieta - Odpowiednia dieta to także niezbędny element, który ma istotny wpływ do wyeliminowania stanów przesilenia, dlatego warto swój jadłospis urozmaicić w bogactwo świeżych warzyw oraz owoców bogatych w odpowiednie dla seniora składniki odżywcze jak np. magnez czy żelazo. Oprócz tego warto zaopatrzyć się w dodatkową suplementacje, która dostarczy do organizmu inne niezbędne witaminy.

Senior aktywny wiosną

Podsumowując należy stwierdzić iż przesilenie to z pewnością trudny moment w życiu seniora nie mniej jednak nie niemożliwy do przejścia. Jeżeli senior jest świadomy w jakiej sytuacji się znalazł z pewnością wie i dostosuje się do powyższych zaleceń ponieważ zdaje sobie sprawę że właśnie one mu pomogą. Jeżeli zaś mamy do czynienia z przejściem nieświadomym a zatem senior potrzebuje pomocy- nie przyglądaj się biernie, reaguj pomóż mu te ciężkie chwile przejść w jak najszybszy sposób się da. Codzienny spacer na świeżym powietrzu, aktywność ruchowa, odpowiednie wysypianie się oraz prawidłowa dieta to sukces do zwalczenia efektu przesileniowego.

Tagi: wiosna dla seniora, aktywny senior, lato dla seniora, wiosna dom opieki, opieka nad seniorem latem, wiosna lepsze samopoczucie u seniora, lepsze samopoczucie seniorów wiosną,